Merhaba Unity!

Merhaba Unity!

1 Ocak 2020 1 Yazar: Ahmet Güler

Herkese merhaba, aslında kafamdaki konu bu değildi.Fakat Unity ile ilgili yazılarıma başlamadan önce, yeni başlayanlar için ön ayak mahiyetinde bir yazı yazmak istedim.Çünkü Unity‘in kendi sitesine bakacak olursak, farklı serilerde birçok versiyon görmekteyiz.Haliyle hangisini kullanmamız gerektiği konusunda, kafamızın karışması normal.

Aralarındaki farklar neler?

Öncelikle tabi ki hangi seri olursa olsun, güncel olan en son sürümü yada en stabil sürümü kullanmakta yarar var.Bunu baştan belirtmekte yarar olduğu kanısındayım.Bu yazıyı yazdığım şu zamanda, Unity‘in sitesindeki güncel seriler (3.x, 4.x, 5.x, 2017.x, 2018.x ve 2019.x) olarak kategorilere ayrılmış vaziyetteler.Bunlar arasından, 3.x ve 4.x serilerini geçiyorum.Çünkü artık gerek sürüm olarak gereksede destekledikleri bileşenler olarak geride kaldıklarını söyleyebilirim.Geriye kalanlar arasında ise, ben iki kategori yaparak değerlendirmeyi uygun gördüm.Yani bir tarafta 5.x sürümüleri yer alırken diğer tarafta, 2017,2018 ve 2019.x sürümleri yer olacak.Bunu yapmamın sebebi ise, 5.x sürümünden 2017.x sürümüne geçisin oldukça fazla kafa karıştırdığını görmem.Bu aradaki geçiş sürecinde öncelikle dikkat çeken unsurlardan biri isim değişikliğine gidilmiş olmasıdır.Bu aslında çok yadsınacak bir şey olmamakla birlikte, neden 6.x ile devam etmekten vazgeçilip 2017.x gibi bir numaralandırılmaya gidildiği çokça tartışıldı.Aslında Unity‘nin blogunda bununla ilgili bir yazı paylaşılmıştı.Kısaca, 5.x sürümün son güncellemesinin 2017 yılında yayınlanacağı ve artık bu sürüm ile yeni gelecek olanan sürümleri birbirlerinden kesin olarak ayırmak için böyle bir numaralandırmaya gidileceği açıklanmıştı.

Tercihinizi etkileyecek faktörler.

Konumuza geri dönecek olursak, elimizde eski ve yeni sürümler var.Karar vermemizi etkileyecek birçok değişken mevcut.Aslında bu sizin hangi amaçlar için Unity‘i kullanmak istediğinize bağlı.İsteklerini karışılıyor ise 5.x sürümünü tercih edebilirsiniz.Diğer sürümleri kullanmanız için bir neden yok.Biraz eskiye gidecek olursak, desteklediği diller arasında uniscript, javascript ve c-sharp vardı.Bu dillere destek yeni sürümler çıktıkça azalmaya başladı ve ilk olarak uniscript ve daha sonrada unity’in 2017.2 beta versiyonu ile birlikte, javascript desteği sonlandırıldı.Tabi hali hazırdaki dosyalar derlenebiliyor fakat yeni bir javascript dosyası oluşturamıyorsunuz.Güncel olarak baktığımızda c-sharp ile yollarına devam ediyorlar.Eğer yeni başlayacaksanız, bu dili öğrenmeye başlayın derim.Çünkü artık eskiden olduğu gibi bir alternatifiniz yok ve gerek internette bulunan eğitimler olsun gerekse mağazasındaki bileşenlerinin %99’u (eskiden olmasa da, bu oran günümüzde doğru kabul edilebilir.) c-sharp ile yazılıyor.Yeni başlayan biri, sürümlerin arasında bir fark görmeyecektir.Çünkü eski sürümleri kullanmadığı için yeni sürümlerdeki yenilikler ona bir avantaj getirmeyecek.En güncel versiyonu indirip kullanabilir.Eski kullanıcılar için konuşmak gerekirse (kendimde buna dahil) basit bir örnek vereceğim.Hepimiz eski versiyonlardaki (4.6 öncesi) onGUI sistemini ve 4.6 ile gelen yeni UI sistemini biliyoruz.Bu yeni sistemin getirdiği kolaylıklarında farkındayız.İşte bu noktada Unity ile yeni tanışan kişiler eski ve yeni sistem arasında farkı ve insanlara, yaptıkları projelerde ne gibi kolaylıklar sağladığının doğal olarak farkında olmayacaklardır.Bunun gibi daha pek çok örnek sunabilirim.Ama yazıyı toplamak adına sonuç kısmına geçmek istiyorum.

Bilgisayarınız hangisini rahat çalıştırıyorsa, doğru tercih.

Evet, yapacağınız projeye göre kendinize bir takım sorular sormalısınız.Diyelim 2 sürüm arasında kaldınız ve hangisini seçeceğinizi bilmiyorsunuz.Daha doğrusu karar veremiyorsunuz.O zaman bu sorular neticesinde size yeterli gelen sürümü indirmeniz yeterli olacaktır.Diğer sürümde yeni bileşenler yada bir önceki sürümde hatalı olan bileşenler düzeltilmiş olabilir.Ama sizin projenizde kullanacağınız özellikler varsa, bence doğru seçimi yaptınız demektir.Kendimden son bir örnek vererek yazıyı sonlandırmak istiyorum.Ben halen 5.x sürümün en güncel versiyonunu kullanmaktayım.Yazıda da belirttiğim gibi, bana yeterli geliyor.Ayriyeten bilmeyenler için, editör olarak MonoDevelop destekliyor.Bu benim için ayırt edici bir faktör.Çünkü 2018.1 versiyonundan itibaren bu desteği kesti ve Visual Studio ile devam ediyorlar.Kod yazdığım bilgisayarda, MonoDevelop gayet akıcı çalışıyorken, aynı şeyi Visual Studio için maalesef söyleyemiyorum.Sanırım anlatmak istediklerimi size aktarabilmişimdir.Değinmek istediğim daha birçok şey vardı.Ancak bütünlüğü bozmamak adına burada sonlandırıyorum.Bir başka yazıda görüşmek üzere…